onsdag, mars 17, 2010

Ta med båda två i EU och lös problemet. . .

Erdogan basunerar ut att han tänker kasta ut 100´Armenier ur Turkiet. Jag reagerar instinktivt med att vilja påtala Turkiets ondska. . .men sen visar det sig att dessa Armenier är flyktingar från jordbävningen i Armenien på 80-talet och inte Turkiska medborgare. Missförstå mig nu rätt (vilket jag vet ingen kommer göra. . .) men att kasta ut folk från ett land om folket inte är medborgare i det landet. . .utan flyktingar och kanske papperslösa. . .well. . .allt jag säger är att EU ska nog passa sig för att kasta sten i ett enormt glashus.

Behöver knappast påminna med vilken iver Sverige utvisar Irakier till Irak nu när läget där bedöms som hyggligt. . .eller med den frenesi som polisen jagar rätt på papperslösa som jobbar svart i vårt land för att få ett bättre liv för sin familj i någon håla på andra sidan klotet. Eller med den kraft som EU bevakar sina yttre gränser mot Afrika och Asien.

Min lösning på problemet? Inkludera både Armenien och Turkiet i EU omedelbart bums så kan ingen av dessa båda krigsretoriska adrenalinstinna länder göra något åt den fria rörligheten för människor, en rörlighet som borde vara så självklar!