lördag, juni 25, 2011

Gudscoach


Lite gulligt, in a scary kind of way. . .fick en lapp i min hand vid Gullmars idag om att jag kunde få Gudscoaching hos Den Helige hjälparens kyrka. Känner inte riktigt att gud och coaching går ihop. . .visst och förvisso är det så att behovet av coaching konstrueras genom att hänvisa till att maximal lycka och välmående finns tillgänglig om jag bara anlitar en coach, denna gång gud; men jag finner det lite tröttsamt att undertonen då blir att jag och alla som får lappen skulle lida av lågt ett dåligt självförtroende och därmed behöva en gud/coach. Både gud och livscoachingindustrin lever ju på att uppmuntra till känslan av att vi inte duga som vi är, samtidigt som de upprätthåller marknaden för religion och coaching. . .våra vänner och naturliga gemenskaper förringas och försvagas. 

Ställer mig lite tveksam till det eskalerande behovet och utbudet av Gudscoaching-kombinationen. I en tid där den mentala ohälsan växer. . .trots att vi alla får allt bättre materiella förutsättningar för ett gott liv, borde fokus mer ligga på att alla tar sig i kragen och accepterar livet som det är och försöker leva med och nära vår omgivning, istället för att gräva ner oss i behovet av yttre bekräftelse och en värld där vi måste söka hjälp från utomstående coacher eller metafysiska väsen för att känna oss nöjda samt lyckliga med livet.