söndag, augusti 07, 2011

Dravel

Hettan får luften att dallra på den italiensk-amerikanska flygbasen Sigonella på östra Sicilien. Den svenska markpersonalen på flygplansplattan gör lugnt och rutinerat sina sista kontroller. Så rullar två Gripenplan ut och lyfter med öronbedövande dån upp i det blå och svänger ut över ett skimrande Medelhav.

Dravel. Det enda som saknas är filmmusiken till Top Gun för att journalisten Mikael Holmströms krigsstånd ska vara permanent. Hittar inte en enda kritisk fråga i detta hyllningsepos till piloterna på asfaltsplattan i Italien.

Istället ställer jag de frågor Mikael borde tagit upp; På vilket sätt skyddar JAS-piloterna civila genom att fotografera och underlätta bombningen av den libyska vattenförsörjningen, bombningen av fabriken som producerar rören för att reparera systemet, bombningen av två sjukhus, bombningen av Kaddafis flotta, bombningen av en spannmålsförrådet i Misurata, bombningen av två skolor i Tripoli, bombningen av parabolsändarna på den statliga Libyska televisionen, samt nyligen bombmordet på Mustafa Najis familj i Zlitan? Rädda civila genom att döda?

Så låt oss kalla piloterna ”Kiji” och "Fuse" och "Snurre Sprätt" vid deras rätt namn; folkrättsförbrytare. De är män som tragiskt nog bara längtar efter att få känna sig viktiga, kraftfulla och härskande, längtar efter att få släppa loss i ”skarpt läge” och ta en mental semester från moralen för att kunna njuta det givna frikortet att göda sitt hat och underlätta dödandet genom att fotografera civila mål.

Men deras naiva tro på svart och vitt, gott och ont stämmer inte så väl in i den verkliga världen, oavsett hur många krigiska skrivande journalister som okritiskt bara ser på saker i dessa två termer. Regeringens trångsynthet i Libyenfrågan ger inte varaktig tillfredsställelse för vårt Svenska samvete, eller fred för Libyens folk, istället ger den en draksådd av bitter harm.

SKARPT LÄGE

Svenska Dagbladet
7 Aug 2011

I HETLUFTEN På den sicilianska flygbasen Sigonella har planen lyft mot Libyen med attackvapen och återvänt utan dem, dygnet runt i fyra månader. Det är på allvar, och för första gången på närmare 50 år deltar också svenskt stridsflyg i skarp verksamhet...read more...