torsdag, april 05, 2012

Jag är en terrorist. I bästa fall.

Jag är en terrorist. I bästa fall. I värsta fall en fundamentalistisk massmördande diktator. I alla fall om man ska följa den brittiska legala logiken. En man vid namn Mohammed Shabir Ali står i London anklagad för terrorverksamhet. Varför? Jo, åtalspunkten är att han i sin ägo hade dokumentet: 44 Ways to Support Jihad. Vem har inte det? I 4 one har det i alla fall.

Hur många av oss antingen har eller har haft ett dokument och böcker som vi läst av ren nyfikenhet? Hur skulle jag kunnat förstå Nazismen utan Min Kamp eller religionens godhet och ondska utan mina Biblar och Koraner? Mellanösterns nutidshistoria har krävt ett antal antisemitiska, kränkande och terrorist:ande texter. Alla har varit farliga och alla har de passerat min dator eller finns i mina hyllor. Jag har sen mer än 25 år tillbaka haft, bara för att nämna några; Hitler, Stalin, Hegel, Lenin, Cesar, Mao, Singer, Machiavelli, Kropotkin, Sanger, Marx, Rand, Engels, Behe, Nietzsche, Wilde, Gud, Mohammed, Yahweh i mina bokhyllor. En kombination av kunskap som skulle få mig dömd för mer än bara förolämpning det vill jag lova!