tisdag, augusti 28, 2012

Forum Romanum




Läst nyss en praktfull artikel om Rom efter kollapsen av det romerska riket. Hur staden Rom gick från ett majestätiskt kejserligt centrum till ett kyrkligt påveträsk. Barbarerna förstörde infrastrukturen men lämnade tydligen akvedukterna igång. Under de följande decennierna, fyllde dessa därmed Rom med vatten och malaria blev åter en sjukdom att räkna med i området. Forum Romanum användes för att beta getter och marmorbyggnaderna brändes för att göra kalk, till att skapa murbruk för att bygga kyrkor och kloster. Sen följde asketiska år av religion och despotier. Vart är vi på väg nu när oljetiden går mot sitt slut?

Noterar hur ju mer jag lärt mig om världen, dåtid, nutid och framtid, desto mer borde jag aktivt ha låtit bli denna kunskap. Hade varit lugnare. Ser jag billiga ”erbjudanden” av kläder ser jag de skadade barnen som gjort kläderna i Indien. Senaste Hollywoodfilmen smakar av lätt krigshets, sexism och rasism. En billig påse med nötter och det blir GMO, arbetsvillkor och majssirap. Ingenting undkommer kritiskt tänkande.

Mer kunskap ger ett ständigt sönderfall av alla illusioner, det sker stegvis, så långsamt att du inte märker det men plötsligt har ens värderande ögon nått en kritisk kunskapsmassa; och allting vänds ut och in samt upp och ner.  När blir vårt oljedrivna Forum Romanum ett betesfält?