onsdag, september 12, 2012

Religionens kraft


Summerat: Överdrivet religiösa män i Libyen fick besked om att någon hade sett en film, blev arga för att dessa några som sett filmen gav den dålig kritik och bestämde sig därför genast att vandra iväg och döda fyra människor som inte har något alls inget överhuvudtaget, med filmen att göra. Så har ytterligare fyra människor dött för att en profet, död sedan 1400 år, satts på film. Jag sätter ingen större tilltro till organiserad religion. Har via mina resor, min uppväxt och mina erfarenheter konstaterat att religion har en tendens att föda vansinne, väcka fanatiker av alla valörer att åkalla just sin Guds vilja att döda den andre Gudens anhängare. Jag har sett för mycket ytlig religionsanhängade hos alltför många enkla vanliga hatfyllda mördare. Helighet och välsignelse kommer sig av handlingar av godhet. Enkelt. Men ack så svårt för vissa.

Problemet är att världsreligionerna, alla världsreligionerna, brukar inte blir världsreligioner utan att först ha allierat sig med kraftiga stater på ett eller annat. De behöver för sin framgång bilda institutionella strukturer och de skäggiga, rakade eller tonsur:erade männen blir snabbt  mest intresserade av sin egen berikandedrift; detta oavsett vilka underliggande fridfulla doktriner deras religion besitter. Och makt är svårt att vinna att utan att få blod på dina händer. Kanske ska bli en animismanhängare?