måndag, november 26, 2012

MUF:lig rotlöshet


Fascineras över dagens DN-debatt där MUF säger adjö till borgerligheten; säger hej till köksbordet och hejdå politisk kompass. Jag känner mig mer hemma vid köksbordet än under den borgerliga kristallkronan. Därför vägrar jag att kalla mig borgerlig. Jaha. . .så skriver alltså MUF-bossen år 2012. . .även en borgerlighetsstämpelmotståndare som jag själv finner tilltaget underligt. Hur ska en konservativ moderat med kristallkronor i taket ska stå ut med denna rotlöshet? De bör vara beredd på tvära kast nu när lojaliteten till ideologi inte längre finns kvar, utan maktbehållande är den nya melodin.

Resultatet lär bli att politiker byter parti och än mer vanligare att de funderande väljarna röstar olika från val till val. Partier med värderingar verkar bli färre och färre, allt handlar om att få sitta runt de egyptiska grytorna och koka ihop lite soppor på enbart maktens ljuva afrodisiaka.