onsdag, december 12, 2012

Något att dölja?

Avigdor Lieberman gav igår uttryck för att ett Palestinskt närmande till Internationella brottsmålsdomstolen (ICC) skulle ses av Israel som en ren krigsförklaring. Mannen har ju även hävdat att dödsstraff ska införas för knytnävsslagsmål, så visst bör mycket av vad han säger ignoreras på samma sätt som när Hamas-mupparna orerar och skriker, men frågan kvarstår; finns det något att skämmas för? 

Jag drar mig till minnes en dag i Hebron för två år sedan när jag stod nere vid skolan och övervakande barnens hemgång. Plötsligt snodde en patrull Israeliska militärer runt hörnan och började göra en flygande inspektion, inget fel i det, men det är en åtgärd som orsakar en hel del onödigt tuffa grepp på de män som råkar hamna i inspektionsnätet. Jag plockade upp min kamera och snabbt hade jag en bosättare framför kameran som försökte hindra min dokumentation. Med lugn stämma frågade jag henne om hon skämdes för det som pågick. Hennes perplexa min antydde att hon inte var beredd på frågan, å än mindre hade ett klart svar varpå hon frustrerat lämnade min närhet. 
Hebron

Det är lite samma fråga jag ställer till Lieberman. Har Israel något att skämmas för inför ICC? Om inte är det väl inget att vara rädd för.