onsdag, april 17, 2013

Begravning

Häcklare, sörjare, arga och ledsna. Dårarna och krigsförbrytarna, vännerna och väljarna. Alla var där. Så även jag. I väntan på kistan med kvinnan av järn räckte det med att stå tyst och lyssna på alla runt omkring för att förstå; Lady Thatcher berörde. I en tid när politik är en kannibalistisk kamp om en mentalt medioker mittfåra var hon ett bålverk mot det slentriana. För befolkningen i Östeuropa en frihetsgudinna som ville uppfylla löften om frihet som England gav 1945. För katoliker på Nordirland en hatfylld krigshetsare, för gruvarbetare en arbetslöshetens musa, för Londonbon en visionär som drog in staden i tillväxt och framtidstilltro.

Jag håller mig till gråskalan när det gäller denna kvinna. Det jag vet är att hennes begravning kostade 10 miljoner pund. . .en statlig utgift som jag tror mig ha hört Lady Thatcher vända sig om i sin kista inför när hon paraderades förbi mig.