måndag, juni 17, 2013

Gentlemen

Så, många år försent och efter i stort sätt alla har jag tagit mig igenom Klas Östergrens Gentlemen. Sannerligen ett synnerligen läslockande verk. Enkel i sin idé om konstnären mot förtryckande borgerliga normer. . .visst men det är en återhållsam kapitalistisk kritik, som ingen av bröderna Henry eller Leo Morgan verkar vara övertygade om.  Efterkrigets populärkultur strös på i rask takt genom romanen och påminner mig om Sverige och världen under 50 och 60-talen; men händelserna passerar snabbt förbi i brödernas vardag, oavsett hur stora de var. Och denna härliga brist på engagemang bidrar till textens underbart universellt ironiska världsbild där ingenting egentligen betyder något; panta rei. Lägg till ett engagerande persongalleri och läsupplevelsen är fulländad.

Gentlemen avslutas något abrupt men min väntan på Gangsters behöver inte dröja 25 år. . .den läsupplevelsen kan jag börja med redan i kväll.