fredag, juni 28, 2013

Guds bok

Walter Wangerins bok om gud är, som ni säkert förstår, en bok baserad på en annan bok, nämligen; Bibeln. Men Wangerin har, för mig som läst Bibeln både en och två gånger och blev ateist på kuppen, lyckats excellera i att återberätta böckernas Bok i egenskap av en mästerlig sagoskildrare.

Guds bok gör inte anspråk på att vara en bibel. Det är mer en kronologisk återberättelse av Bibeln. Det börjar med Abram och slutar med födelsen av den dogmatiska kyrkan. Trots att jag kan den historien rätt väl hjälpte boken äntligen mig att knyta ihop allt som en berättelse. Wangerin blåser liv och personlighet i de personer som vanligtvis bara blir ihågkomna när de genomför en betydelsefull biblisk händelse i deras liv. Ibland tänkte jag att; det där var så pass galet att det kan väl inte ha funnits med ens i den rätta Bibeln. . .bara för att slå upp det för att finna att det folkmordet faktiskt också var med.

Så om Bibeln,est är regler, blodsoffer och framställningar så är Guds bok annorlunda eftersom den vill ge en helheten av en karaktärs liv, och inte bara på ett par verser jag memorerade i söndagsskolan för eoner av tid sedan.  Jag fann mig själv regelbundet reflektera över de människor och händelser på ett sätt som jag sällan förr. Vad en upptäckt process. Min enda kritik av boken är de sista sidorna. Wangerin vill avsluta genom att ge läsaren en teologisk knäpp på näsan. Tröttsamt.

Men oavsett slutet så skulle gärna rekommendera boken för alla som vill skaffa sig en bra överblick av Bibeln utan att snubbla på sidor av släkttavlor och ortsnamn.